Föreläsning med Jonas Colting

Igårkväll (mellan 19-22) var jag på föreläsning med flerfaldiga VM-medaljören i triathlon och tvåfaldiga vinnaren av Ultraman, Jonas Colting.
 Han pratade om sin träning, sin filosofi och syn på träning samt en del om mat.
Jag gillar som hans filosofi (har läst några artiklar av honom innan så mycket var inte nyheter).
Bl.a skrev han att han tror att för att bli bra krävs det
90% hårt jobb och
                                                       10% talang. (dvs de allra flesta kan bli bra!) samt
              100% glädje och passion

Han tyckte även att mellanmjölksträning var något man skulle sluta med,
att man ska antingen träna distans i lugnare tempo eller träna snabbt på korta streckor.
Han berättade även sin filosofi om "vilodagar" -
och menade att våra förfädrar jagade, sprang, samlade mat varje dag hela tiden,
det var inte så att de var tredje dag la sig ner och tänkte "idag ska jag vila"
Det han menade var bara att man ska träna väldigt varierat, och förespråkade aktiv vila

När det gällde kosten så är han förespråkare för mer fett och protein och rätt sorts kolhydrater
sånna obehandlade kolhydrater (dvs inte pasta, bröd etc)
När det gäller kosten är jag väldigt benägen att hålla med,
jag tror inte sånt som man kommit på senaste 100 åren är bra för oss.

Ja, jag blev iallafall ganska inspirerad (är lite sugen på triatlon faktiskt, och har varit senaste månaderna)
och jag gillar hans mentalitet - hårt arbete är det som gäller.
Var en kille som frågade om intervallträning - att träna intensivare kortare tid och vila mer.
Det köpte han inte riktigt, genvägar och mindre träning är inte rätt väg att gå.
lite GO har or GO home :P hehe, me like.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0